Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Egybe, vagy szeletbe'?

2008.05.06. 11:42

avagy suhintott egyet a varázspálcájával és BKV vált

 

Ez is egy másik blogbejegyzés "vad" kommentelésével kezdődött. Jelesint a BKV Figyelő ezen posztjáéval. De mivel, egyrészt kezd összeállni bennem a dolog, másrészt kezdem kinőni a kommentezés kereteit, illetve szeretném összeszedni egy kupacba a témát, nyitok hát egy saját bejegyzést neki.

A kiindulási alap, legalábbis a BKV Figyelőn egy BKV-s Orkok vs. Utas mérkőzés volt, de én most nem is ezzel foglalkoznék (minek tenném, ha egyszer arra van ott az adott blog?!), hanem azzal a témakörrel, hogy a BKV (így a BKV alatt természetesen nem feltétlenül Kati nénit az esténként buszokat takarító, nyugdíjas óvónőt, vagy Béla bácsit, pödrős bajszú, ámde előzékeny buszsofőrt értem, hanem főként a nevezett nómenklatúra döntéshozóit, avagy vezetőit) miért hiszi azt, hogy erőszak bevezetésével egyrészt nagyobb bevételre tesz majd szert az elmaradt utazási díjak beszedésével (hiszen még az orkjait is etetni kell valamiből, aligha hinném, hogy az elmaradt díjak, illetve az ilyen módon beszedett pénzek akár az ő fenntartásukat kifutnák), másrészt és főleg, hogy ez fogja majd őket kihúzni a szarból. Az, hogy kurva nagy szarban vannak, nem hiszem, hogy kérdéses lenne. Ami viszont igen fájdalmas az az, hogy ezt a BKV nevezetű feket lyukat a mi pénzünkön hízlalják. Mesterségesen életben tartják, mert kell. Mert az emberek utazni akarnak és BéKáVé nélkül nincs élet mégsem. Pedig de.

Miért nem hagyjuk (hagyják) már végre megdögleni ezt a rothadó őshüllőt? Minek folyton visszatömködni a kitüremkedő beleit és folyamatos agyműtéttel életben tartani, amikor látszik, hogy megérett már a halálra. Egyszerűen nem működik. Megpróbálok hát szerény kereteim és tudásom dacára felvázolni egy működő modellt. Illetve van is már rá példa, ott van rögtön a 87-es busz család és vonal. Az tudtommal már nem a szörnyeteg része és mégis üzemel, nem tudom, hogy mennyi nyereséggel, esetleg veszteséggel, de működik. Működhetne ez más vonalakon is. Daraboljuk hát fel a monstrumot és legyenek belőle kis, vidám és főleg működő cégek.

Felmerül rögtön több probléma is persze, de nem hiszem, hogy decens, átgondolt szabályozással ne lehetne ezeket részint kivédeni, részint mérsékelni. Létezhetne egy, vagy akár több konstrukciójú - a sok kis cégen átívelő - kombinált bérlet. Miért kéne nekem a 14-es villamos és társa Zrt.-nek fizetnem, ha én csak a Napsugár Metró és a 7-es Blokk Kft. járműveit használom nap, mint nap? Majd, ha vendégségbe megyek arrafelé, akkor megveszem azt a (persze a járművön is váltható) egy-két jegyet a 14-es villinger Zrt járművére, de havonta csak a számomra jóval kedvezőbb árú Metró-7-es bérletet fizetem. Jójó, ez futurama, de azért működhet, nem?

Jön ezután rögtön a következő kifogás. Senki nem venné meg a gazdaságtalan, rossz kihasználtságú, pangó külvárosi járatokat. Hát akkor azok megszünnének kéremszépen. Igen, jól hallom az össznépi hörgést, de miért is kéne a mi pénzünkön működésképtelen, gazdaságtalan szarokat fenntartani? A legtöbb ilyen külterületi járatot azért részint lefedi a MÁV, vagy a Volán lévén, hogy nem is olyan régen még iszonyatosan pest közeli faluk voltak csupán. Vagy, ha annyira szükség van az 1895B jelzésű autóbuszjáratra, mert máshogy nem tudnak a 27. kerületből beközlekedni az emberek, akkor üzemeltesse az önkormányzat. Szinte biztos vagyok benne, hogy ilyen formán átgondoltabb lenne (lehetne) a működtetés, mert saját zsebre megy rögtön és nem Állambá' dönti bele a végtelen mennyiségű lóvét. Persze tudom, Önkormi is Állambá', de lehet, hogy közelebbről nézve ésszerűbb gazdálkodás alakulhatna ki és talán nem menne el annyi pénz, vagy netán még a végén kiderülne, hogy lehet gazdaságosan is heggeszteni a 1895B-s buszokkal.

Vannak még természetesen egyéb, jellegzetesen merev magyar csapdák is a dologban, de legyünk utópisztikusak, ha már fejlődést szeretnénk, reménykedjünk benne, hogy ezek a vasmacskák elszakadnak. Értem ez alatt (csak megelőzvén a szokásos aktpol posztokat) gazdag pénzemberek vennék meg a jól menő járatokat és jól felvernék az árakat, vagy sokba kerülne, de ugyanolyan fos maradna mint a bökövö, stb, aktuálpol, nemzethalál. Most ezeken elegánsan átlépek, több okból is, mert úgyis csak feltételezek itt, nem lesz ebből semmi sem, másrészt, mint már említettem, ha már úgyis álmodozunk álmodjunk szépet. :P

Naszóvaltehát, feldaraboland és működik, vagy nem működik, viszont a nemműködik esetében szépen tönkre tud menni a Fogyóhold Troli és Villamos Zrt., viszont ettől még a 7-es buszok vidáman járni fognak, szóval egyrészt van kiváltó vonal, másrészt egy adott kis cég csődje nem veszélyezteti az egész Főváros közlekedését. Tudom szarul hangzik, de nem látok jobb megoldást. Sem közgazdász, sem jogász nem vagyok, de biztos vagyok benne, hogy részint némi állami garanciára azért szükség lenne, részint, ha másért nem, hát anyagi érdekből kis részben ugyan, de bennmaradhatna az állam az emberfuvarozás világában, csak nem egy emésztőgödörbe döntené a pénzt netán, hanem még akár kereshetne is a biznicen.

Nos, ennyire futotta egyenlőre ronda, kút fejemből, ha eszembejut még valami, netán egy kommentező egy végzetes hibára mutatna rá, esetleg valaki előáll egy forradalmi javaslattal a BKV megmentésére, akkor kiigazítom, vagy folytatom a posztomat.

Szerző: Skulo

7 komment

Címkék: politika élet bkv

A bejegyzés trackback címe:

https://politoxi.blog.hu/api/trackback/id/tr97456362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szia!
Néhány megjegyzés...
Az első, hogy a világ nagyvárosaiban egy tömegközlekedési társaság rendez mindent. (Ez alól a német nagyvárosokban kivétel az S-Bahn hálózat, ami DB tulajdon és üzemeltetés.) Tehát ez a modell ELVBEN működőképes, nem látom indokoltnak, hogy el kéne szakadni tőle! Főleg a jegyek szintjén biztosan nem. Az embereknek tarifaszövetségekkel kínálnak egyre jobb megoldásokat, egyre használhatóbb jegyet adva a kezükbe. (Rendben van, hogy én mondjuk munkábajáráshoz csak a gyors hetest használom, de szabadidőmben megfordulok még a 105-ösön, az M2-n, a 2V-n, az M3-mon, az 56-os buszon és villamoson, stb... Ha piaci árakon -akár állami árkiegészítés mellett is- szolgáltatnák nekem ezeket és a Gy7-en bérletem lenne, de a többire jegyet kéne vennem, az nagyon sokba lenne.) Ez a tarifaszövetség -kezdetlegesen- megvan Bp-n is, BKSZ-nek hívják.
A másik probléma az, hogy a BKV teljes piaci alapokra helyezése elindítana egy városrombolást is. Pl. ott az 56-os villamos és busz. Jelenleg menetrendi eszközökkel fenntartják az egyensúlyt a két járat kihasználtsága között. De a Gyors56-os Kft.-nek nem fogod tudni megmondani, hogy márpedig lesz szíves nem versenyezni a villamossal, hiába ér oda 7 perccel gyorsabban, mint a villamos! Ekkor mi történik? A Szépilona kocsiszín Zrt. elveszti egyik legfontosabb járatát, csődbe megy. Az emberek egy környezetterhelő közlekedési eszközzel utaznak tovább, a villamos infrastruktúrája elvész.
A közlekedés közszolgáltatás. Nem lehet kizárni a külvárosiakat belőle. Márpedig a piaci alapokra helyezéssel ez történne. A külvárosok egy része ma sem prosperál túlságosan. Mi lenne, ha azt az egy-egy óránként arra kóválygó buszt elvennénk? Az ingatlanárak a mélybe zuhannának, olyan lenne egy pesterzsébeti négyzetméter ára, mint mondjuk egy olaszliszkai. A terület lecsúszása menthetetlenül megindulna, ez elszegényedéshez vezetne. A cégek kiköltöznek onnan, ahova nem tudnak eljutni se az ügyfelek, se a dolgozók (és ahol amúgyis nyomor, emiatt pedig bűnözés van). A kerület elesne rengeteg bevételtől, kiadásai viszont megnőnének (szociális támogatás)... Nem tudná fizetni a buszjáratot.
Egyelőre ennyi, igény esetén folytatom, de most mennem kell :)
Háát, igény lenne rá. Tudod, mint a viccben. :P :)

Najó, komolyan. Tudom, hogy sok mindenben sarkítottam, ezt azért a lehetőségekhez mérten valahogy jelezni is próbáltam. Nyílvánvaló, hogy sok átfogó tanulmány készült a témában, ha más részről nem is, de a VEKE (Nem vagy te is véletlenül VEKE-és? Vagy csak natúrban közlekedés mérnök? :) ) szerintem foglalkozott már a témával. Én nem vagyok szakember, nem is álítok ilyet. Egy egyszerű polgár vagyok, akit felháborít, hogy hosszú-hosszú évek óta tisztában vannak a problémával és nem történik semmi érdemi a megoldására. Sőt, a helyzet egyre rosszabb. Abban azért gondolom egyet értünk - ami részint a felütésem is volt -, miszerint azzal, hogy a BKV orkokat alkalmaz utasverésre, így próbálván behajtani az elmaradt pénzeit, az tuti nem fogja kihúzni a vállalatot a szarból.

Érdekelne különben, hogy te mit gondolsz, mi lenne a jelenlegi "pénzügyi feketelyuk" helyzetre a megoldás? Természetesen nem várok egy precízen kidolgozott üzleti tervet, ha nagyvonalakban elmondanád, hogy mire gondolsz az már jó lenne.

Egyébként, pont most olvasom a hírt a zindexen, hogy nincs gázolaj a 7-es buszokba. Reccs.
Igen, nagyon jól írtál, uh feltűnt, h jelzed a sarkításokat, meg azt, hogy ez végülis csak utópia. Ezért próbáltam olyan nézőpontot keresni ami nem lett ebben megvilágítva :).

A felháborodásod teljesen jogos. A színfalak mögött a céget már tizenötezerszer átrendezték, elég csak a logokra meg szlogenekre gondolni. Emögött ott vannak még a garázsösszevonások is (pl. nem vagyok annyira otthon a garázsokban, de nem lehet véletlenül, hogy az összevonáskor átpakoltak néhány buszt kőbányára, viszont pl. olajkutat nem akaródzott bővíteni hozzá?) meg az egyéb sinkófa jellegű cselekmények, amikbe ehelyütt nem mennék bele. Szóval jogos a felháborodásod, mert mindezen változások ellenére javulást nem tapasztalt senki. A világ szégyene, amikor egy lepatogzott festésű metró begördül a frissen felújított Stadionokra...

De egyrészt én azért azt mondom, hogy vannak apró változások, amiket érdemes becsülnünk (frissen felújított Stadionok).
Másrészt pedig meg kell nézni, hogy honnan van a BKV gazdálkodásában keletkezett fekete lyuk.
A BKV bevételeink közelítőleg 40%-a jegyárbevétel. Ez egy jó adat lenne. Ha úgy jönne össze, hogy mindenki megveszi szépen a magáét. Nem mondom azt, hogy hűűű két Forintra lehetne levinni a jegy árát, sőt azt sem mondom, hogy egyáltalán le lehetne vinni ettől a jegyek árát. De az tény, hogy a bevételi oldala a BKV-nak deficites, szóval minden Forint ér valamit, számít. Orkokkal behajtani ezt azonban gazdaságtalan. Fogalmam sincs, hogy ezt a "príma" munkaerőt mennyiért kapja a BKV, de ebből még ingyen sem kérnék, ha én lennék a cég tulaja (Főváros!) vagy netán vezetője.
A 40%-on túl viszont se a Főváros, se állambácsi nem tesz annyit a kasszába amennyit kéne! És itt pl. egy jogilag elvont bliccelésről beszélünk: a 65 éven felüliek utazása ingyenes. Az állam ezt a BKV felé egy adott X összeggel kompenzálja. Valójában azonban senki sem tudja, hogy ez lefedi-e a valós 65 éven felüli utasszámot. Gyanús, hogy nem. Azért van ez a gyanú, mert ugye az állami kassza is deficites és amíg tudják azt mondani a BKV-nak, hogy "most ennyiért viszed a 65-ön felülieket és kész" addig ezen a ponton Állambácsi lefarag a kiadásaiból.

Maga a cég is rendelkezik tartalékokkal. A paraméterkönyvi probléma során kiderült, hogy a forgalmat lehet még optimalizálni. És tény, hogy lenne olyan hely, ahonnan lehetne pénzt kivonni. Pl. rengeteg értelmetlen BKV-s marketingkampányt láttam már, amik viszont garantáltan marha drágák. És ezek csak tovább húzzák az utasokat...

A piaci alapokkal egyébként nem lőttél mellé, SŐT! Fején találtad a szöget. Ugye a gazdaság hajtóereje az ÉRDEK. (Ennek hiánya miatt bukott el a cucilizmus.) Ha a buszvezetőnek nem áll érdekében tartani a menetrendet, akkor a kényelmes cigizés és pisi és traccsparti bőven belefér. Nem azt mondom, hogy robotként ki kell zsákmányolni az alkalmazottakat, de egy sokkal szigorúbb és igazságosabb premizálási rendszer lendítene a BKV megítélésén. Most, ha egy buszvezetőre érkezik egy utaspanasz, akkor a béréből levonnak. Teszik ezt anélkül, hogy megvizsgálják a panasz jogosságát. És van ahol ezt nagyon vizsgálni sem kéne (pl.: villamosvezető túl távol állt meg a perontól, nagyot kellett lépni)...Viszont aki jól dolgozik, azt jól is kéne fizetni!
Sziasztok!
Örülök, hogy páran túljutnak a "a kurva menedzserek milliós fizetése miatt ilyen gyenge minőségű/drága a szolgáltatás" gondolaton.
Hasonlóan hozzátok, én a szabályozott, piacért folyó versenyben látom a probléma megoldását. Ehhez fel kell mérni a tényleges utazói igényeket. A mai vonalak 99%-a valószínüleg piaci alapon nem működtethető, de többségük fenntartására nyilván szükség van több okból is: mobilitás, mint alapvető jog biztosítása; szociális szempontok; területi fejlődés elősegítése. Ekkor jön az állam/önkormányzat és az egyes vonalakra/vonalcsoportokra/egész hálózatra nyílt pályázati eljárást ír ki a közszolgáltatási/koncessziós szerződés elnyeréséért. Szeződésbe foglalják a mennyiségi, minőségi, hatékonysági követelményeket és a veszteségek kötelező állami ellentételezését (egy kis profitot engedélyezve). Jó esetben az a szolgáltató nyer a pályázaton, amelyik hatékonyabban, alacsonyabb költséggel képes a feladatot ellátni. Nyernek az utasok, nyer a költségvetés.
Ez szép és jó, de itt a bökkenő. Mivel mostanság a állam nem képes a veszteségek megtérítésére, nem lenne egy pályázó sem, csak az a nyamvadt BKV, amelyiket szerződéskötési kötelezettség terheli. S elindul a gépezet, mert nem csak a működési költségek megtérítésére, de a fenntartásra, felújításra sincs elég pénz: az eszközállomány leépül, költségek növekednek, szolgáltatások színvonala romlik és még több pénz kell.
Megoldás: addicionális források előteremtése (esetleg a kerületi önkormányzatok bevonása, ezzel a felelősség és a finanszírozás is megoszlana); hatékonysági követelmények növelése; feladatközpontú, ösztönző finanszírozási rendszer és vonalszűkítés. Ez utóbbi azonban biztos nem tenné népszerűvé a politikusokat.
A lényeg tényleg az, hogy a mai rendszerben az utasok érdekei, a hatékonyság, a költséggazdaságosság másodlagosak. A vezetők, beosztottak bére nem függ a vállalat eredményességétől. A BKV-t nem fenyegeti a csőd vagy versenytársak, mert a gazda majd úgyis ad pénzt és biztosítja, hogy mások ne jöhessenek. Ebben a formában pedig épp a minél nagyobb szervezet és hálózat fenntartásában érdekelt.
Elégtelen finanszírozás, a válalati érdekeltség és a keresletorientált szolgáltatás hiánya. Szerintem ezek determinálják a mai állapotokat. A szolgáltatások elnyeréséért folyó verseny az érdekeltséget megteremtené, de a tényleges versenyhez vagy több pénz kell, vagy kevesebb támogatott volnal.
"Sajnos" mostanában kevésbé akadt alkalmam a budapesti tömegközelkedésben résztvenni és ezáltal a leépülést megtapasztalni, de az biztos, hogy már akkor sem volt a helyzet magaslatán a dolog, amikor legutóbb még rendszeresen használtam a BKV járatait.

Nem nagyon tudok vitába szállni az előttem szólókkal, nyilvánvalóan többet tudnak a BKVról, tömegközlekedésről, mint én (felteszem ZBR insider :)), viszont el tudom mondani, hogy abban a bizonyos német nagyvárosban, ahol én gyakran megfordulok, hogy néz ez ki. Itt több cég van (2 vagy 3, nem tudom pontosan, én csak userként vagyok jelen), amelyek a teljes területet külvárosokkal együtt lefedik. A külvárosokért felelős cégek általában csak buszokat üzemeltetnek, a belvárosban ott van az S- és U-bahn. Az S-bahn az kb a HÉV megfelelője, a végállomások általában eléggé kint vannak, de a városon belül nehéz a metrótól megkülönböztetni, mert részben ugyanúgy az alagutakban járnak.

A bérlet errefele kurva drága a magyarhoz képest. A város zónákra van osztva és van lehetőség ezeket tetszés szerint kombinálni, attól függően, hogy kinek melyikeket kell bejárni munkába menet. Így lehet olcsóbb, de korlátozottabb bérletet is venni (ami magyar szemmel még mindig drága). A jegyek is jóval drágábbak, de itt is vannak lehetőségek családok, csoportok számára például, vagy napi, félnapi jegyek, amik adott esetben gazdaságosabbak. Egy jegy az €2,60 ami átszállással együtt egy utazásra érvényes.

A drága jegyekből nyilván több bevétel származik, a bliccelés sem annyira általános, mint otthon (elég sok a büntetés is €40-60). A munkamorál, bérezés, állami támogatás, infrastruktúra is nyilván jobb, nem tudom pontosan, hogy hogy csinálják (mint mondtam, csak user vagyok), de az egész dolog kitűnően működik. A buszok, ha túl gyorsan mentek két állomás között és idő előtt(!) vannak, akkor a megállóban annyit állnak, hogy ezt lefaragják. Ha késésben vannak akkor tolják neki, ahogy lehet. A minden kritikusabb részen jelenlevő buszsávokban persze nem parkol senki, így ez nem okoz problémát. A metrók, S-bahnok még effektívebbek, 90%-ban nem térnek el +/- 1-2percnél többel a menetrendtől. Talán 1-2 alkalommal éltem meg olyat, hogy számottevően késett a metró.

Valamit tudnak ezek a németek, amit érdemes lenne eltanulni. Persze lehet, hogy a fent leírtak sem érvényesek minden városra, erről nem tudok konkrétan nyilatkozni, eddig csak kettőt sikerült közelebbről megismernem.
Végtelenül leegyszerűsítve az a helyzet, hogy a nagy, állami gondoskodás alatt álló ellátórendszerek (egészségügy, oktatás, nyugdíjrendszer, közösségi közlekedés) hű lenyomatai az ország gazdasági helyzetének. Szegény az ország, szegény a közlekedése is. A semmiből pedig nehéz várat építeni.
süti beállítások módosítása