Felnőtt tartalom!
Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 évesA belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Ez is egy másik blogbejegyzés "vad" kommentelésével kezdődött. Jelesint a BKV Figyelő ezen posztjáéval. De mivel, egyrészt kezd összeállni bennem a dolog, másrészt kezdem kinőni a kommentezés kereteit, illetve szeretném összeszedni egy kupacba a témát, nyitok hát egy saját bejegyzést neki.
A kiindulási alap, legalábbis a BKV Figyelőn egy BKV-s Orkok vs. Utas mérkőzés volt, de én most nem is ezzel foglalkoznék (minek tenném, ha egyszer arra van ott az adott blog?!), hanem azzal a témakörrel, hogy a BKV (így a BKV alatt természetesen nem feltétlenül Kati nénit az esténként buszokat takarító, nyugdíjas óvónőt, vagy Béla bácsit, pödrős bajszú, ámde előzékeny buszsofőrt értem, hanem főként a nevezett nómenklatúra döntéshozóit, avagy vezetőit) miért hiszi azt, hogy erőszak bevezetésével egyrészt nagyobb bevételre tesz majd szert az elmaradt utazási díjak beszedésével (hiszen még az orkjait is etetni kell valamiből, aligha hinném, hogy az elmaradt díjak, illetve az ilyen módon beszedett pénzek akár az ő fenntartásukat kifutnák), másrészt és főleg, hogy ez fogja majd őket kihúzni a szarból. Az, hogy kurva nagy szarban vannak, nem hiszem, hogy kérdéses lenne. Ami viszont igen fájdalmas az az, hogy ezt a BKV nevezetű feket lyukat a mi pénzünkön hízlalják. Mesterségesen életben tartják, mert kell. Mert az emberek utazni akarnak és BéKáVé nélkül nincs élet mégsem. Pedig de.
Miért nem hagyjuk (hagyják) már végre megdögleni ezt a rothadó őshüllőt? Minek folyton visszatömködni a kitüremkedő beleit és folyamatos agyműtéttel életben tartani, amikor látszik, hogy megérett már a halálra. Egyszerűen nem működik. Megpróbálok hát szerény kereteim és tudásom dacára felvázolni egy működő modellt. Illetve van is már rá példa, ott van rögtön a 87-es busz család és vonal. Az tudtommal már nem a szörnyeteg része és mégis üzemel, nem tudom, hogy mennyi nyereséggel, esetleg veszteséggel, de működik. Működhetne ez más vonalakon is. Daraboljuk hát fel a monstrumot és legyenek belőle kis, vidám és főleg működő cégek.
Felmerül rögtön több probléma is persze, de nem hiszem, hogy decens, átgondolt szabályozással ne lehetne ezeket részint kivédeni, részint mérsékelni. Létezhetne egy, vagy akár több konstrukciójú - a sok kis cégen átívelő - kombinált bérlet. Miért kéne nekem a 14-es villamos és társa Zrt.-nek fizetnem, ha én csak a Napsugár Metró és a 7-es Blokk Kft. járműveit használom nap, mint nap? Majd, ha vendégségbe megyek arrafelé, akkor megveszem azt a (persze a járművön is váltható) egy-két jegyet a 14-es villinger Zrt járművére, de havonta csak a számomra jóval kedvezőbb árú Metró-7-es bérletet fizetem. Jójó, ez futurama, de azért működhet, nem?
Jön ezután rögtön a következő kifogás. Senki nem venné meg a gazdaságtalan, rossz kihasználtságú, pangó külvárosi járatokat. Hát akkor azok megszünnének kéremszépen. Igen, jól hallom az össznépi hörgést, de miért is kéne a mi pénzünkön működésképtelen, gazdaságtalan szarokat fenntartani? A legtöbb ilyen külterületi járatot azért részint lefedi a MÁV, vagy a Volán lévén, hogy nem is olyan régen még iszonyatosan pest közeli faluk voltak csupán. Vagy, ha annyira szükség van az 1895B jelzésű autóbuszjáratra, mert máshogy nem tudnak a 27. kerületből beközlekedni az emberek, akkor üzemeltesse az önkormányzat. Szinte biztos vagyok benne, hogy ilyen formán átgondoltabb lenne (lehetne) a működtetés, mert saját zsebre megy rögtön és nem Állambá' dönti bele a végtelen mennyiségű lóvét. Persze tudom, Önkormi is Állambá', de lehet, hogy közelebbről nézve ésszerűbb gazdálkodás alakulhatna ki és talán nem menne el annyi pénz, vagy netán még a végén kiderülne, hogy lehet gazdaságosan is heggeszteni a 1895B-s buszokkal.
Vannak még természetesen egyéb, jellegzetesen merev magyar csapdák is a dologban, de legyünk utópisztikusak, ha már fejlődést szeretnénk, reménykedjünk benne, hogy ezek a vasmacskák elszakadnak. Értem ez alatt (csak megelőzvén a szokásos aktpol posztokat) gazdag pénzemberek vennék meg a jól menő járatokat és jól felvernék az árakat, vagy sokba kerülne, de ugyanolyan fos maradna mint a bökövö, stb, aktuálpol, nemzethalál. Most ezeken elegánsan átlépek, több okból is, mert úgyis csak feltételezek itt, nem lesz ebből semmi sem, másrészt, mint már említettem, ha már úgyis álmodozunk álmodjunk szépet. :P
Naszóvaltehát, feldaraboland és működik, vagy nem működik, viszont a nemműködik esetében szépen tönkre tud menni a Fogyóhold Troli és Villamos Zrt., viszont ettől még a 7-es buszok vidáman járni fognak, szóval egyrészt van kiváltó vonal, másrészt egy adott kis cég csődje nem veszélyezteti az egész Főváros közlekedését. Tudom szarul hangzik, de nem látok jobb megoldást. Sem közgazdász, sem jogász nem vagyok, de biztos vagyok benne, hogy részint némi állami garanciára azért szükség lenne, részint, ha másért nem, hát anyagi érdekből kis részben ugyan, de bennmaradhatna az állam az emberfuvarozás világában, csak nem egy emésztőgödörbe döntené a pénzt netán, hanem még akár kereshetne is a biznicen.
Nos, ennyire futotta egyenlőre ronda, kút fejemből, ha eszembejut még valami, netán egy kommentező egy végzetes hibára mutatna rá, esetleg valaki előáll egy forradalmi javaslattal a BKV megmentésére, akkor kiigazítom, vagy folytatom a posztomat.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.